En flaska olivolja och en skål socker står alltid på mitt sängbord. Denna
underliga uppställning har såklart lett till många höjda ögonbryn under åren,
speciellt på diverse efterfester under tiden på musikhögskolan. Jag har som
vana att bara småle när frågan kommer, mest för att få se chocken i deras ögon
när de ofrivilligt får en inre bild av mig de inte var beredda på. Sanningen är riktigt tråkig, och inte syndig
alls. Det är ett välbeprövat trick bland musiker, att ta en matsked olja med
lite socker i händerna på morgonen för att massera upp blodcirkulationen innan morgonrepetitionerna.
Nu tycker jag att det är ironiskt
egentligen, hur jag alltid varit orolig över mina händer.
När jag först
började på musikhögskolan på Lunds Universitet var jag säker på att jag dött
och kommit till himlen. Pianot hade förut alltid varit min bästa vän. Faktiskt
min enda vän. Jag var den långe spinkige pojken som bara lyssnade på klassisk
musik, och svettades ymnigt så fort någon försökte starta upp en lite längre
konversation, och var så klart direkt ett utsatt offer. Skoltiden är en enda
lång dimma av ensamhet och skällsord. Under gymnasiet lärde jag mig, förutom
Chopins alla mazurkor, minst 30 olika synonymer för ”bögdjävel”. Som tur var
blev jag aldrig utsatt för direkt våld. Men jag minns fortfarande rädslan att
någon skulle bryta av ett finger på mig ”på kul”. Det skulle innebära total
ensamhet.
Första dagen på
kompositionsprogrammet, i väntan på den första föreläsningen, kom tre andra
studenter fram till mig för att prata. Innan jag visste ordet av var jag
involverad i en djup diskussion angående Oliver Knussens modernistiska
kompositioner och jag glömde till och med bort att svettas.
Livet var
underbart. Jag spelade piano fem timmar om dagen och drack rödvin och
diskuterade komposition halva nätterna. Vi skulle förändra världen.
Nu när jag står
här på dirigentspodiet, femton år senare, vet jag att många omkring mig tycker
att jag har lyckats. Jag ser det på dem, där de sitter framför mig, suktandes
efter dirigentpinnen och med ögon mörka av svartsjuka när jag bläddrar i
partituret med mitt eget namn på framsidan. Det är urpremiär för min allra
första symfoni.
En av cellisterna
brukade sitta på raden framför mig på föreläsningarna på högskolan. Nu arbetar
hon för mig, där jag står framför en symfoniorkester i toppklass. Den är inte av
Wagnerstorlek direkt, men stor nog att kunna motivera mitt val att anställa hela fem basister. Och tur är väl det.
Av alla de som
ser att jag lyckats, och fått ett perfekt liv, tror jag att många skulle bli
förvånade om de visste min hemlighet, och fick känna min ångest. Den svarta mörka smärtan i buken, som
skickar upp en kombination av eldsflammor och kalla kårar längs med ryggraden.
Jag minns den känslan från när jag som liten pojke försökte få grepp om koncept
som döden och rymdens oändlighet. Ångesten av att inte förstå och att inte ha kontroll. Jag kunde skaka
av mig den då. Tänka på annat. Men inte längre.
Det började för
tre år sedan, när jag letade efter ett nytt piano. Jag hade äntligen lyckats
köpa en lägenhet i Malmö med ett vardagsrum stort nog för en fullstor flygel.
Jag fullkomligt studsade fram av lycka och spänning under den första månaden
när jag reste genom halva Europa, på jakt efter det perfekta ljudet, den
perfekta känslan och den perfekta flygeln. Men när ytterligare tre månader gått
började mina vänner oroa sig. Varför hade jag ännu inte bestämt mig? Var det
inte dags att jag tog mig i kragen och slutade vara en sådan perfektionist? Men
sanningen var att jag faktiskt inte tyckt om något av de pianon jag provat. De
kändes tråkiga och med plattare, enklare ljud än jag förväntat mig. Dessutom
verkade det som om inget av dem kunde spela upp de högre tonerna med
tillräcklig volym och kraft. Jag var besviken, och inget piano blev köpt.
Efter ytterligare
några månader av underliga händelser började jag förstå. Jag blev ofta
överraskad av hur alla omkring mig verkade smyga upp nära mig utan att jag
insåg det, och hur jag blev mindre och mindre nöjd med repetitionerna för min
symfoni. Alla de komplexa lager av toner jag så mödosamt komponerat under åren
lät tomma. Jag blev mer och mer betraktad som arrogant, både på grund av min
ilska och besvikelse, men också för att jag slutade prata med människor som
tilltalade mig utan att stå framför mig.
Varje morgon
medan jag masserade mina händer slog jag igång p2 på radion. Den lilla
graderade ratten för volymen var min måttstock. Och i takt med att volymen gick
upp växte också ångesten.
I morse kunde jag
inte höja volymen mer. När jag nu står här på podiet, med min förväntansfulla
publik bakom mig, redo för urpremiären av min första symfoni, höjer jag
taktpinnen. Jag ber till gud att resonansen från de fem basfiolerna ska vibrera i golvet under mitt dirigentpodium, så som jag hoppats.
Taktpinnen slår ner och symfonins första takt dånar ut i det utsålda
konserthuset. Jag hör ingenting.
Bra! en Beethoven typ alltså.
ReplyDeleteJomenvisst! Va kul att du gillade den :)
Delete