Pages

Friday 24 May 2013

FLASH....aha.... Saviour of the Universe!

Ååå... en så sjukt bra sång at ha på hjärnan när man vaknar! Älskar Queen. Om jag var man skulle jag odlat mig en sån fin murcerymustasch.

Anledningen till att jag har denna sång på hjärnan är för att jag bestämt mig för att prova på något som kallas Flash Fiction. Eller kortprosa, om man inte gillar utländska.

Den speciella typen av kortprosa jag tänkte ge mig på idag är #TwitterFiction. Japp med en sån hashtag  och allt. Kort och gott (haha) så går det ut på att få fram en hel berättelse, bara genom att använda 140 tecken. Spännande!

Men visst kan en komma på ett nytt svenskt ord för det va? Kanske bara #Kvitterprosa - rakt översatt? Ja, det låter bra tycker jag.

#TwitterFiction som fenomen har funnits länge -  förmodligen redan sedan Twitters explosionsartade ankomst på sociala mediernas scen - och har mötts av mycket kritik. Många tycker att författarna inte förstått hur Twitter ska fungera; nämligen som ett kommentatorsfält till livet, med åsikter bollandes mellan vänner och spridning av budskap.
Jamen ni hör ju själva! Oavsätt vad man tycker Twitter egentligen är till för så låter det ju som en perfekt plattform för att förmedla prosa!
Kolla in den här sidan för riktiga gobitar.


För att det ska fungera på rätt sätt så skriver jag såklart min #Kvitterprosa från @FridayTeeTime, under hela morgonen. När inspirationen dyker upp liksom. Men jag kommer lägga ut alla mina kvitter här vid Teedags som vanligt, och kanske även lite senare på dagen.




//  Tee  --  Tycker även att fågeldjäveln utanför mitt fönster kan skjuta upp sin prosa till lite senare på dagen..




No comments:

Post a Comment