Pages

Friday 5 June 2015

Second-Hand-Shopping!!

Mitt nya favoritområde i Edinburgh är definitivt Leith.

Förr var Leith en egen liten by, ut mot vattnet där floden Forth rinner ut i havet. Med alla hamnarbetare och industrier utvid flodutloppet var det alltid sett som ett arbetarklasställe, och alla som bodde där var sedda som "rough". Medans finfolket bodde uppe i Stan.

När Edinburgh och Leith sedan växte, såsom städer gjorde efter industriella revolutionen, så slutade det med att de helt sonika satt ihop. Leith ses numer som en vanlig stadsdel, såsom New Town, Old Town och Morningside.

Leith var länge nergånget, och faktiskt sett som riktigt farligt under 80 och 90-talet, men under de senaste två årtiondena så har saker hänt! Förutom ett rejält initiativ med moderna nybyggen vid vattnet så har en massa "hipster"-restauranger och pubar börjat poppa upp som svamp. Nu är Leith Up-and-coming! Inte mindre än TRE michelinrestauranger finns där. Och det bästa är att folket fortfarande är de samma!
Edinburgh är en väldigt genuin stad i största allmänhet. Man hamnar lätt i långa konversationer med vem som helst nästan var som helst. Många öppna och trevliga människor som är genuint intresserade av att umgås. Men i Leith så är det i kombination med en atmosfär som nästan är som en gamal viktoriansk by! Sitter man på ett kafé eller i en pub och lyssnar på människor som möts så känns det nästan som att vara i en Agatha Christie novell! Utan mordet då.. Och något annorlunda språkbruk..
"Arright pal, did you hear about my mate jimmy fallin over the other night!?"
"Aye, what a right fanny he is" 
Alla känner alla i Leith. Underbart.

Men hallå, det här inlägget skulle ju handla om ytlig shopping!
Hursomhelst: Utvid Leith Walk finns det massvis med second hand affärer. Och de är alla guldgruvor! (med betoning på gruva... man får gräva länge ibland innan man hittar guld..)
Kanske har det att göra med alla nya och moderna hus och renoveringar som görs? Plötsligt är det ingen som vill ha gamla klenoder och klädesplagg som ligger och skräpar? Men jag klagar inte!

Jag har nästan alltid en scarf på mig. Det är dels för att jag tycker att det är stiligt och ett enkelt sätt att pigga upp vilken outfit som helst, och dels för att det faktiskt blivit lite av mitt "trademark". Jag har ALLTID en hög håruppsättning och en färgstark scarf om presenterar på en konferens till exempel. För att jag vill bli ihågkommen! Och se stilig ut så klart..

Här är förra lördagens scarf-fynd:

Tre vackra sidenscarves. Trettio kronor styck. Japp.

Köpte även ett gäng stora armband. Jag har smala handleder och stora , breda armband ser väldigt snyggt ut. Grövre handleder kan ha vackra skira guldkedjor och dylikt, men av någon anledning så ser det inte lika bra ut på mig.

Som stort fan av 10-40-talsmode så blev jag ju såklart helt till mig när jag fick syn på ett par fantastiska bil-handskar i äkta, tunt tunt getskinn. Både ett svart och ett creme-färjat par fick följa med hem.

Och så köpte jag två par stora solglasögon.
Total kostnad - 200kr.

Lööve it!


No comments:

Post a Comment