Pages

Wednesday 4 March 2015

interNÄT


När det kommer till biologi (som jag ramlat in i av en slump i min nya forskartjänst - Jag är kemist i grunden) så finns det en sak som verkligen fascinerar mig:

Nätverk.

Vart man än kollar inom biologin så ser man dem; de komplicerade nätverken.
Nätverk kan användas för att beskriva de flesta fenomen, och ju mer jag läser ju mer exalterad blir jag. Som teoretiker blir man alldeles upprymd så fort man kan använda matematiska modeller för att beskriva fenomen i naturen!

Ett nätverk som beskriver amerikanska gymnasieelevers dejtingvanor :)


Jaja, jag vet att det nog är as-tråkigt att läsa blogginlägg om teori, och att teoretiker är lika sexiga som, typ, Sheldon i Big Bang Theory, men det är ju så djävulsk kul! Det är bara att skrolla vidare om du inte håller med :)

För dig som ännu inte skrollat vidare:
Här finns en riktigt bra nybörjarbok (tillgänglig för oss helt gratis från det fantastiska nätverk som är the WorldWideWeb) i grafteori!




No comments:

Post a Comment