Pages

Tuesday 15 September 2015

Lite mer statistik

Igår skrev jag lite kort om medelhavskost och om mina tankar kring det läskiga faktum att det visat sig vara väldigt viktigt för forskningsresultaten att forskarna själva fått åka på glassiga konferenser till medelhavskusten. (Här är länken)

Jag tog upp ämnet efter att jag sett en artikel som delats flitigt på sociala medier (här är länken till artikeln), där det hävdas att man har en drygt 60% lägre risk att få bröstcancer om man följer medelhavskost med mycket olivolja. Mina reservationer var mest relaterade till forskarnas sponsorer (stora olivoljeproducenter). Men jag tänkte att vi tar en liten snabb kommentar till statistiken också!

---------------
TeeStatz
--------------

Jag ska börja med en disclaimer -- Självklart kan medelhavskost vara fantastisk! Speciellt om man följer deras vana att bara ta en shot espresso till frukost, och äta en massa fett. Perfekt från en LCHFares synpunkt.

Men när man ser resultat presenterade med sådana stora siffror (jag menar 60 procent! Waow) så kan det vara läge att påminna om hur statistik funkar när man presenterar relativ risk:

Så, låt oss säga att 6 personer av 100 får bröstcancer i en viss grupp (alltså 6%). I en annan grupp där man äter en viss kost -låt oss säga stekt inlagd strömming (min absoluta favoriträtt!) - får istället bara 5 av 100 (5%) bröstcancer. En procents skillnad. Det är rätt mycket! Speciellt om det är stekt inlagd strömming så klart.. Den kosten skriver jag in mig på direkt!

Mums! Länk till recept HÄR (knäcke äts på egen risk)

Låt oss kolla vad den relativa risken är att inte äta strömming i det här fallet:
(6/100)/(5/100) = 1,20  = 20% relativ risk. 
20%!! Låter ju ännu bättre än en skillnad på bara 1%. Den statistiken passar bra på sociala medier! 

Men nu kommer dagens statistiktrick:
Vad händer om det bara var 6 av 1 000 000 (en miljon) människor som fick cancer i den första gruppen (alltså 0,0006 - lite mer än en halv tusendels procent)? Och bara 5 av de en miljon av strömmingsätarna fick cancer (alltså 0,0005 - exakt en halv tusendels procent)? 
Den relativa risken blir då:
(6/1000000)/(5/1000000) = 1,20  = fortfarande 20% relativ risk

Det låter ju fortfarande som om min strömmingsstudie skulle platsa på löpsedlar över hela landet (norr om Kalmar i alla fall)! Yess! 

Men hur viktigt tror DU att resultatet är, när det i själva verket handlar om en skillnad på en tusendels procent? Skulle du börja äta strömming? 

Kolla ALLTID upp den riktiga datan innan du delar på sociala medier eller ändrar livsstil.

No comments:

Post a Comment